Wandelen; Blijf Stress en pijn de baas!

20170513_111224
Vorige week kreeg ik van een vriendin een link naar een artikel van Professor Erik Scherder. Gaat bij die naam ergens een lampje branden? De man die je misschien ook wel kent van de colleges van DWDD (de Wereld draait door) over “Het Brein”. Een ontzettend vriendelijke en oprechte geïnteresseerde man. Dat weet ik uit ervaring omdat ik de beste man ruim een uur telefonisch heb gesproken.

Het toeval, (toeval bestaat niet, maar toch..) wil namelijk dat mijn Opa en Oma naar een lezing van hem zijn geweest. Zij hebben na afloop gesproken met Professor Scherder en hem mijn hoofdpijnprobleem voorgelegd. En natuurlijk wilden ze heel erg graag weten of hij wellicht een oplossing zou weten voor mijn pijnen. Dat het neurologisch is is een ding wat zeker is, maar waarbij zou ik eventueel verlichting van de pijn kunnen vinden? De Medici zijn er namelijk van overtuigd dat het niet kon  komen door de toen nog aanwezige tumor.  “Het zich tussen uw oren mevrouw…”. Ja..Hallo! De tumor zat inderdaad in mijn hoofd, en dus tussen mijn oren! De pijnen zijn na de operatie zeker niet verminderd en dus kan de hoofdpijn daar niet door veroorzaakt worden.

Dat er sprake is van een tumor die het centraal zenuwstelsel heeft belast en wellicht beschadigd praat niemand over. Waarschijnlijk doordat ze er niet bekend mee zijn. Vanaf 1970 zijn er namelijk maar 100 casussen bekend van een Centraal Neurocytoom. En ja, daar moet ik het maar mee doen. Ik ben namelijk ook zo’n Casus…met als vervolg; “Leer er maar mee omgaan”….Simpel gezegd.

Maar goed, om even terug te komen op de vriendelijke en alleraardige Professor. Hij kon ook weinig voor me betekenen. Omdat alles (psychisch) uitgesloten is en er, volgens hem, waarschijnlijk toch een neurologische en zenuwbeschadiging moet zijn gaf hij me wel enkele tips om zo veel mogelijk afleiding te zoeken. Stilstaan of niksen is namelijk een dooddoener en raak je juist alleen maar psychisch van in de war. In dit artikel geeft hij namelijk aan wat je kunt doen om te leren omgaan met stress.

Iets wat ik destijds meteen ter harte heb genomen, ik ben gaan wandelen omdat dat nog de enige vorm van sport is wat me een beetje redelijk afgaat omdat het geen extra druk in mijn hoofd oplevert. En natuurlijk moet de conditie wel een beetje op peil blijven 😉

Hopelijk levert het jullie ook een paar inzichten op om Stress en Pijn, een beetje de baas te blijven! Ik ben overigens een uitdaging aangegaan met mijn schoonvader, samen gaan we de avondvierdaagse wandelen! Lees hier verder..