DIY; Zelf Nematoden kweken (Natuurlijk Anti-Slakken middel voor je tuin)

Slakken, mooie en leuke beestjes om te zien, ik heb er gisteren zelfs een blog over geschreven. Maar voor de moestuin zijn ze echt een werkelijke plaag! Meerdere keren per dag de moestuin bij langs om je pas gezaaide of gepootte plantjes te beschermen tegen de veelvraat. Normaal gesproken zou ik dus elke dag gewapend met een emmer heet water de planten controleren en de slakken in de emmer gooien, ze zijn meteen dood… Ik weet het, niet de meest diervriendelijke manier, maar welke bestrijding is dat wel?

Gisteren kwam ik hier op yoors een natuurlijk middeltje tegen tegen de slakkenplaag. Het kweken van Nematoden. Wat zijn dat nou weer dacht ik eerlijk gezegd. In het kort, het zijn een soort kleine, met het oog niet zichtbare, aaltjes of glaswormen die ervoor zorgen dat de slakken van binnenuit opgevreten worden en dus sterven. Luguber verhaaltje maar als het werkt…;-)
images (2)

Gelukkig stond er bij het artikel van Daanebanaan een hele beschrijving hoe je te werk moet gaan dus meteen maar even nuttig gemaakt!

Ik had geen enorme emmer met afsluitbare deksel dus heb een kleiner emmertje gepakt en zo veel mogelijk slakken verzameld die ik tegen kwam in de tuin. Een aantal zonder huisje en een paar met huisje. Maak net onder de rand behoorlijk wat gaatjes ter ventilatie en voor de zuurstof. Maak ze echter niet te groot want dan kruipen je slakken er zo weer doorheen 😉

Het emmertjes vul je vervolgens met een laagje water, voorzie je van een koolblad die net boven het water uitsteekt en de beestjes geef je een beetje eten en voorzie je  van een beetje sla. De bedoeling is dus om het emmertje in de schaduw te zetten, dagelijks een keertje om te schudden en elke dag een beetje te voeren (sla of ander groenvoer). Dit doe je een week of twee en na twee weken zijn de slakken dood. Het water echter is dan voorzien van hele kleine en niet zichtbare aaltjes, oftewel je nematoden.

images (1)
Het water zeef je en vang je op in een ander emmertje. Verdunnen met water en uitgieten over je tuin. En voila….je eigen natuurlijke anti slakken bescherming!

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat werken…ik hou jullie van het proces op de hoogte in ieder geval!

3 gedachtes over “DIY; Zelf Nematoden kweken (Natuurlijk Anti-Slakken middel voor je tuin)

  1. Pingback: Japie in de Moestuin – Welkom bij De Kniezebietertjes

Plaats een reactie